top private

Kis műterem 1967. tus, papír 11x12cm

A műterem-kép sokat elárul alkotójáról. Magam a műhelyszerű alkotóhelyet részesítem előnyben,a hivalkodó szalon-atelier-vel szemben. Soha nem állt rendelkezésemre nagyobb tér, műtermeimen általában három-négy lépéssel át tudtam kelni. (Az „Idol a műteremben” és „A művész a függőleges vörös című képén dolgozik” nyilvánvaló fikció, ezért nem szerepelnek ebben a kvázi-dokumentum műcsoportban.)

Hamza műterem 1966 pitt kréta papíron
Hamza műterem 1966 pitt kréta papíron

Első önálló műtermem zuglói lakásunk közelében volt. Hamza Tibor, első mesterem özvegye bocsájtotta rendelkezésemre családi házuk kertre nyíló kis helyiségét, amit 66-67-ben béreltem. Bevonuláskor néhány munkát a műteremben felejtve adtam fel a bérletet; mire leszereltem az özvegy is elhunyt, a képeknek (köztük a 67-ben festett „Város”-nak) lába kelt. E műterem munkasarkát ábrázolja az alig tenyérnyi tusrajz. Az kecskeméti kiállítás katalógusában(kat.sz.10) pontatlanul emlékezve 1970-esnek jeleztem. Valójában 1967-ben készült.

1969-ben egybekelésünk után feleségem családjához költöztem. Az ilyenkor szokásos átalakítások során, az egykori konyha teréből üvegfallal lerekesztettünk egy 2,5×2,5 méteres munkahelyiséget, ahol 1970-től visszavonulásomig 74-ig kényelmesen dolgozhattam. Csak a legszükségesebb eszközeim fértek el, a rossz világítás miatt csak kiegészítő mesterséges fény mellett lehetett festeni. Akkoriban jobbára művész-vendégeink voltak, a műterem magától értetődően a vendégfogadás teréül is szolgált.

Műterem 1970. tus, papír 16X24cm
Műterem 1970. tus, papír 16X24cm

Kisebb átépítésekkel tovább bővült a rendelkezésünkre álló lakótér; a kis helyiséget már csak műteremnek használtam. Bár láthatóan minden felesleges eszközt és tárgyat eltávolítottam, máig sem értem, hogy voltam képes megbirkózni az „Aranykor” és a „Fludd” másfél, két négyzetméteres képfelületeivel.

Műterem 1972 olaj, karton 24x29cm
Műterem 1972 olaj, karton 24x29cm
Gyönyörű ének (Bokréta) 1973 tus, papír 29x21cm

1972-ben a BÁV alkalmazásában álltam, a Központi Bútorraktárban dolgoztam. Közvetlen főnököm egy írás-alig-tudó alkoholista volt, aki munkaköri kötelességemnek írta elő, hogy délelőtti alkoholtúráján végigkísérjem. Bokréta, Százhuszonhármas, Albert borozó volt a menetrend. Azért iszom vodkát, mert az nem érzik meg a leheletemen – mondta – majd összeesett. Más túrák a Székely vendéglőben kezdődtek, a Tompában folytatódtak és a Híd borozóban értek véget. Többször éneklés is volt. Délelőtt, kínos helyzet. És akkoriban még jobb emberek is ismertek.

Azért voltak szép karácsonyaink is (49-54-58-64) 2002. olaj, rétegelt lemez 36x50cm
Azért voltak szép karácsonyaink is (49-54-58-64) 2002. olaj, rétegelt lemez 36x50cm

Két éves koromban az nyújtotta a legnagyobb boldogságot, ha a kihúzott konyhaasztal fiókjának kacatjai között turkálhattam és lábason doboltam. A csúnya kis fekete mackó a rendőrség 1949-es ajándéka. Első iskolaévem karácsonyára megkaptam első saját olvasatú könyveimet (köztük volt Pósa Lajos: Arany ABC-je). Tizenegy éves koromban kaptam villanyvonatot, amihez másoknál könnyebben jutottunk; anyám munkaadója az egykori Tóth-bazár Märklin kereskedésével szomszédos üzletet bérelte. Tizenhetedik karácsonyomon, míg szüleim valamilyen vendégség-kötelezettséget róttak le, egy házaló giccsfestő (Mille) velencei látképét átfestettem egyszínű kadmiumvörössel. Ma e vörös kvázi-alap fölött van a „Készülődés a kerti ünnepélyre” című képem.

1983-ban egy súlyos légúti gyulladásra kezelőorvosom inhalációs szteroid-kúrát javasolt. A kínos tünetek megszűntek ugyan, de változatlan életvitel és étkezési szokások mellett alig két év alatt 40 kilónyi súlytöbbletet szedtem fel. Az orvosok széttárták a karjukat mondván: ez bizony a kezelés kockázata volt, sajnáljuk.Nekem mínusz tíz év; ezt meg én sajnálom.

Overdose (Amióta túladagolták a szteroidjaimat, csak idolokkal fotóztatom magam) 2007-09. olaj, rétegelt lemez, 32x44cm
Overdose (Amióta túladagolták a szteroidjaimat, csak idolokkal fotóztatom magam) 2007-09. olaj, rétegelt lemez, 32x44cm
Arany(utó)kor 2019 olaj, farost 70x100cm

Mikor 1974-ben elhagytam a pályát „Aranykor” című képem befejezetlenül maradt. Negyvenöt év múlva egyfajta szakmai kegyelet okán nem átfestettem a régi képet, hanem az egykor elmaradt részt, a jobb alsó negyedét új táblára újrafestettem.

Soha nem szerettem a sokszorosított grafikát, bár Varga Nándor Lajosnál minden lehetséges dolgot megtanultam róla. Ez az egy kép (kvázi önarckép) 1968-ban készült, néhány példányt 2000 után kinyomtam belőle.

Szomorú bohóc 1968 linoleum metszet 22x18cm
Ősi László Blamázs á Makovecz (How comes organic) 1993 (kiegészítve és átfestve 2020) olaj, rétegelt lemez 40x50cm

Méghogy organikus?

Stíláriasan neoősbudavár, poszttranszszilvánizmus. A felcsúti stadion a szervilizmus minősített esete.

A tanítványok?

Óriás tulipánok a panelházak bütüfalán.

A pályám elején azt hittem, hogy a művész – mint udvari bolond – szabadon elmondhatja a véleményét.

Hát nem.

Ősi László Bohóctovábbképzés 2020 olaj farost 41x50